Rola i znaczenie klocków hamulcowych
Sprawnie funkcjonujący układ hamulcowy w samochodzie to gwarancja bezpieczeństwa zarówno dla kierowców jak i pasażerów pojazdu. Najważniejszym jego elementem są klocki hamulcowe, które odpowiadają wraz z tarczami hamulcowymi za zmniejszenie prędkości w aucie lub jego zatrzymanie szczególnie w nagłych sytuacjach na drodze.
Znaczenie klocków hamulcowych w pojeździe
Klocki hamulcowe obok tarcz hamulcowych stanowią istotny element układu hamulcowego w każdym samochodzie. Ich trwałość uzależniona jest od sposobu eksploatacji pojazdu, stylu jazdy kierowcy oraz częstotliwości używania hamulców podczas jazdy. Średniej jakości klocki powinny wytrzymać nawet do 60 tysięcy kilometrów, a dobrej jakości części nawet pół raza więcej. Sprawnie działające pozwalają na skuteczne zahamowanie pojazdu w razie nagłej sytuacji na drodze lub jego całkowitego zatrzymania. Chronią, one więc kierowcę przed kolizją drogową, ale również gwarantują bezpieczeństwo innych użytkowników dróg i autostrad.
Jak działają klocki hamulcowe?
Klocki zbudowane są z kilku warstw, których podstawę stanowi płytka nośna. To właśnie na niej zamontowana jest specjalna warstwa tłumiąca i chroniąca klocki przed wysoką temperaturą, jaka powstaje na skutek hamowania. Istotną warstwę stanowi materiał cierny, który odpowiada za tarcie o powierzchnię roboczą tarczy. Wspomniany materiał może powstać z mieszanki włókien, opiłków metalu lub elementów żelaza. Po naciśnięciu przez kierowcę pedału hamulca zaczyna się uwalnianie płynu hamulcowego do przewodów, a następnie wyciśnięcie tłoczka, który dociska klocki hamulcowe do tarczy. Czynność ta sprawia, że samochód zaczyna tracić prędkość lub się zatrzymuje.
Kiedy wymienić klocki hamulcowe?
Jak już wspomnieliśmy, klocki hamulcowe stanowią ważny element układu hamulcowego w pojeździe. Ich niesprawność może spowodować negatywne konsekwencje i doprowadzić do stłuczki lub groźnego wypadku. Dlatego kierowca powinien kontrolować stan klocków hamulcowych oraz zdecydować się na ich wymianę, kiedy jest taka potrzeba. Pierwszym sygnałem, że coś jest z nimi nie tak jest piszczenie klocków. Pisk wywoływany jest przez specjalnie zamontowaną blaszkę, która informuje użytkownika o zużyciu klocków hamulcowych. Innym niepokojącym symptomem jest pojawienie się charakterystycznego zapachu szczególnie po intensywnym hamowaniu. Jest ono konsekwencją przegrzania się materiału ściernego w klockach, a zbyt długo utrzymujący się przegrzanie klocków może prowadzić do ich zniszczenia razem z zaciskami hamulcowymi. Skuteczność hamowania w tym przypadku będzie mniejsza co może wpływać negatywnie na komfort jazdy.