Jak wymienić olej w automatycznej skrzyni biegów?
Obecnie po polskich drogach porusza się coraz więcej samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Kierowcy doceniają takie pojazdy z uwagi na większy komfort jazdy. Wraz z rozwojem technologii i pojawianiem się coraz większej liczby „automatów” na ulicach mechanicy samochodowi również idą z duchem czasu i oferują profesjonalne usługi związane z naprawą takich aut. Jedną z czynności serwisowych, które wymagają wiedzy i umiejętności, jest wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów. Jak przebiega taki serwis?
Od czego rozpoczynają się prace związane z wymianą oleju w „automacie”?
Możemy wyróżnić wiele czynności, które wpływają na sprawność pojazdu czy bezpieczeństwo poruszania się na drodze. Wymiana oleju w skrzyni biegów to obok sezonowej wymiany opon czy regularnych przeglądów jedna z ważniejszych kwestii. Prace, które się z tym wiążą, różnią się od tych, z którymi mamy do czynienia w przypadku pojazdów z tradycyjną skrzynią biegów. Serwis rozpoczyna się pozbyciem się starego oleju, który zalega w skrzyni.
Warto wiedzieć, że spuszczanie oleju korkiem od dołu nie jest rozsądnym rozwiązaniem, ponieważ wówczas w kanałach zewnętrznych, chłodnicy czy przekładni może pozostać nawet połowa zawartości. Lepszym rozwiązaniem jest tak zwana dynamiczna wymiana oleju, która polega na odsysaniu oleju przewodami, przy czym jednocześnie na jego miejsce wtłaczany jest nowy.
Etapy wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów
Prace związane z wymianą oleju w skrzyni biegów w „automacie” nie są skomplikowane, jednak składają się z kilku etapów i dobrze zlecić je sprawdzonemu warsztatowi samochodowemu. Pierwszym krokiem jest podłączenie przewodów maszyny do układu smarowania skrzyni biegów, a kolejnym aplikacja środka czyszczącego, którego zadaniem jest rozpuszczenie zalegających osadów.
Następnie maszyna wypompowuje stary olej – jest to moment, w którym należy wymienić filtr oleju. Ostatnim krokiem jest przepompowanie nowego oleju. Czynność trwa do czasu wypłukania wszystkich zanieczyszczeń, czyli do momentu, w którym w przewodzie widoczny będzie przezroczysty kolor. Po zakończonym serwisie auto może bezpiecznie wyjechać z warsztatu.